Sudan en Egypte: van Khartoum naar Alexandrie

Veel woestijn, de Nijl, veel mooie oudheden, gastvrije Nubiers en teveel Egyptenaren.

Egypte.
Gompiemikkie, wat een land!
Sinds donderdag 24 oktober zijn we in Egypte. En moesten we even wennen aan Sudan, Egypte is pas echt ... apart, anders, verschrikkelijk, hoe zullen we het eens noemen.
We wisten de overtocht over het Nassermeer een boel gedoe zou opleveren, maar in Wadi Halfa, aan de Sudankant, viel alles nog wel mee. Ook omdat we Masar hadden die ons hielp.

Maar we houden het nog even spannend: eerst wat vooraf ging.

Van Khartoum naar Wadi Halfa.
Tussen Khartum en de noordgrens van Sudan maakt de Nijl twee enorme kronkels. Onze route liep daar doorheen, gedeeltelijk langs de Nijl en gedeeltelijk door de woestijn die daartussen ligt. We hadden dit zo uitgezocht omdat de wegen daar allemaal geasfalteerd waren en we zo langs de belangrijkste archeologische monumenten van Sudan zouden komen. Er lag echter geen enkele reguliere camping op dit pad. Een hotel zoeken in een stoffig stadje of bush campen in de woestijn, dat was de te voorziene keuze.
Zo’n 200 km ten noorden van Khartum, langs de weg naast de Nijl, liggen de Meroe Piramides. Kleine piramides tussen zandduinen , zwaar beschadigd door roof en het schatgraven door een ijverige Italiaanse onderzoeker. Ondanks dat toch indrukwekkend.
Sudan--Pyramides van Meroe

Sudan--In een van de pyramides van meroe

Na lang zoeken een hotel gevonden in het volgende stadje.
Daarna een dag de kronkels van de Nijl afgestoken door de woestijnweg te nemen. Volstrekt verlaten, heet, stoffig… Onderweg nog een andere piramide plaats bezocht. Banjeren door de gloeiend hete zandduinen om te kijken naar goeddeels ingestorte piramiden.
Sudan-- Pyramides van Nuri

Uiteindelijk weer bij de Nijl aangekomen en 30 km gevolgd voordat we op een open plekje naast een dorpje stilhielden. Het plekje was ons aangewezen door de dorpelingen. Heel vriendelijke mensen, behulpzaam, natuurlijk nieuwsgierig en volkomen onverstaanbaar. Erg leuk dus.
Sudan--Landbewerken naast onze kampeerplek

De volgende dag rustig verder naar het noorden gereden richting onze bestemming: de afvaartplek van de ferry naar Egypte . Wadi Halfa aan Lake Nasser (of zoals het hier in Sudan heet Lake Nubia). Omdat we in de morgen eerst een stadje bezocht hadden kwamen we niet zo ver en zochten we een kampeerplekje ergens halverwege aan de Nijl. Erg mooi met uitzicht op het water, tussen de zandheuvels en erg alleen. Prima plekje dus.
Sudan-- Bushcamping langs de Nijl

Onderweg zie je wat water hier betekent. Hier geen kale droge woestijn, maar overal groen, irrigatiekanalen, akkertjes enz. In Wadi Halfa aangekomen hebben we contact gezocht met onze agent: de persoon die de overtocht naar Egypte voor ons zou gaan regelen. Masar bleek een erg sympathieke man te zijn die erg behulpzaam was. Zijn huis stond voor ons open, zijn vrouw en moeder zorgden voor ons . We konden er zelfs slapen als we wilden. Nubische gastvrijheid waar je stil van wordt. We konden ook een plekje zoeken aan de oevers van het meer en dat deden we na een heerlijk maaltje bij hem thuis.
Wadi Halfa--Anneke en Betsia

Op dat plekje aan het meer zijn we 5 nachten gebleven. Dat moest omdat het rooster van de ferry was aangepast. Gewoon wachten dus. Op het plekje was het lekker koel door het water. We stonden op kleine steentjes, dus geen last van zand. Om ons heen veel vogels die foerageerden en ook vissers die met roeibootjes op het meer visten. Dat doen ze door een net aan drijvers in het water te hangen en de vissen door het slaan op het water op te jagen. Die zwemmen dan het net in. Erg vriendelijke mensen die een keertje zijn komen kennismaken en ons trakteerden op een grote zak gedroogde dadels. En elke dag weer zo’n prachtige zonsondergang. Heerlijk. Maar het duurde wel een beetje lang.

Lake Nubia- weg naar de kampeerplek

Lake Nubia- auto in ondergaande zon

Lake Nubia--vissers

Lake Nubia - op de kampeerplek

Sudan -- Woestijn bewoning

Wadi Halfa --waterkruiken langs de weg

Wadi Halfa--waterkruiken te koop

Op de afvaart dag begon de hectiek. Gelukkig werden we door de douane geloodst door onze helper, maar al met al duurt het wel uren en ben je van 8 uur af tot de afvaart om 5 uur ’s middags bezig om te vertrekken. Vooral het vervoer van de auto had wat voeten in de aarde, maar er werd een vrachtboot gevonden waar hij op het dek geparkeerd kon worden. Nu er alleen nog een oprijden, maar dat was voor onze alleskunner geen probleem.

Sudan--Auto oprit op de vrachtboot

De boot met de auto zou er wel tenminste een dag langer over doen en op een vrijdag (de heilige vrije dag) in Aswan aankomen. Zaterdag zouden we hem dan kunnen ophalen bij de douane. We zagen hem langzaam uit het gezicht verdwijnen en zagen hem in gedachte ook al op de bodem van het stuwmeer liggen… Wij hadden vervolgens een vlotte tocht over het Nassermeer.

Sudan-Egypte-- Anneke op de ferry

Aswan
In Aswan werden we opgewacht door Kamal die ons zou helpen met de Egyptische beslommeringen. We waren al gewaarschuwd dat ons Carnet de Passage (het auto-paspoort zeg maar) niet in orde was voor Egypte: het staat op naam van Sundu en dat mag niet in Egypte (overal elders wel), het moet op naam van de berijder staan.
Kamal snorde iemand van de douane op en inderdaad ‘dat kan zo niet in Egypte’. ‘Ja, we hebben hier zo onze eigen regels. En nee, dat u al 30000 euro borg hebt betaald, dat doet er ook niet toe’. Afwisselend kwaad worden en een beroep doen op redelijkheid heeft geen zin. Voelen jullie al aan waar dit naartoe gaat?
Er is zowaar een oplossing: we kunnen iemand van de Egyptische ANWB in Cairo laten komen en die kan het document dan officieel wijzigen, met een echte stempel!, en dan is alles geregeld. Kost maar 200 euro. Ach jeeh, willen jullie dat niet betalen? Dan bel ik toch nog een keer en kunnen we het vast ook wel op 150 euro houden. BOEVEN zijn het , allemaal.
Zo geschiedde. De volgende dag kwam de meneer naar het hotel (de auto zelf was nog niet aangekomen) en werd alles geregeld. Kwam hij uit Cairo? NATUURLIJK NIET. Gewoon allemaal afgesproken werk. Denken wij te kwaad over de Egyptenaren? Nou, de goeden niet te na gesproken, zijn we al wel heel veel akelige, vervelende, luie, domme en vieze oplichterstypes tegen gekomen.

AAN DE ANDERE KANT, zijn hier de mooiste dingen ooit te zien. Geweldig! En gelukkig kunnen we er ook van genieten, als we de opdringerige types even hebben afgeschut.
We hebben ook wel medelijden met de mensen hier, want er zijn NUL (zo goed als) toeristen. En dat al ruim twee jaar, sinds de rellen in Cairo. En als je er dan een paar ziet….
Na een paar dagen Aswan (waar de politie ons ten stelligste ontraadde om door de Sinai naar Jordanië te rijden. Veel te gevaarlijk. Kans op kidnapping….), naar Luxor gereden, het walhalla van de oudheden. Ongelooflijk zeg, wat een prachtige dingen en onvoorstelbaar dat het zo oud is. Geniet maar mee van de mooie foto's:
Kom Umbu is halverwege Aswan en Luxor....

Egypye--tempel van Kom Umbu (2)

Egypye--tempel van Kom Umbu

Tempel van Karnak in Luxor:

Egypte--tempel Karnak-1

Egypte--tempel Karnak-6

Egypte--tempel Karnak-3

Egypte--tempel Karnak-2

Egypte--tempel Karnak-4

Egypte--tempel Karnak-5

Luxor: westbank Valley of the Kings , Queens and nobles...

Egypte-Graftombes bij Luxor-2

Egypte-Graftombes bij Luxor-3

Egypte-Graftombes bij Luxor-4

Egypte-Graftombes bij Luxor-5

Egypte-Graftombes bij Luxor-6

Egypte-Graftombes bij Luxor-7

Egypte-Graftombes bij Luxor-8

Egypte-Graftombes bij Luxor-9

En er was ook een mooie tempel op de westbank:

Egypte--Luxor-Medinat Habu tempel

Egypte--Luxor-Medinat Habu tempel (2)

Na een overwinning werd de buit geteld en vastgelegd........

Egypte--Luxor-Medinat Habu tempel-handenoogst

Egypte--Luxor-Medinat Habu tempel-pikkenoogst

60 km ten noorden van Luxor vonden we de tempel van Hathor in Dandara:

Egypte--Dandara-Tempel van Hathor (8)

Egypte--Dandara-Tempel van Hathor

Egypte--Dandara-Tempel van Hathor (5)

Egypte--Dandara-Tempel van Hathor-Cleopatra

Egypte--Dandara-Tempel van Hathor (7)

En onderweg zie je soms ook rare dingen:
Egypte--drommedaristransport

Van Luxor naar Cairo was nog lastig, want te ver om in 1 dag te rijden en de plaatsen langs de Nijl waar we een tussenstop konden maken werden ons afgeraden: te onrustig op het moment. We zijn dus omgereden via de Rode Zee. Ging allemaal uiteindelijk goed, maar wat een rare omgeving daar: tal van foeilelijke strandresorts , zo midden in een woestijnomgeving. Brr. En dan ook nog olieplatforms in zee en raffinaderijen aan de kust, pijpleidingen, affakkelvlammen. Surrealistisch.
In Cairo hebben we alleen de piramides van Giza bezocht en zijn we in een pro-Morsi demonstratie beland. Allebei erg interessant.

Egypte--Pyramides Giza-2

Egypte--Pyramides Giza-4

Egypte--Pyramides Giza

Egypte--Pyramides Giza-3

Een zeer hectische stad. Waanzinnig verkeer, vies en enorm uitgestrekt. Wel een zeer redelijke camping. Wat vies en verlaten, maar verder OK.
Ondertussen hadden we van onze Egyptisch helper Kamal gehoord dat er toch een ferry van Egypte naar Turkije gaat. Die gaan we nu proberen te regelen. We hebben een telefoonnummer en een website dus we gaan kijken of we dat kan. Veel kortere oversteek en veel goedkoper dan van Haifa naar Griekenland. We gaan eerst naar Alexandrië en vandaar naar de kustplaats waar de boot vertrekt. Alexandrië bevalt ons ondertussen na 2 dagen prima. Erg leuke stad, gezellige mensen en overal eten en drinken. We zitten nu in een redelijk hotel in de binnenstad (de camping die er zou moeten zijn bestond namelijk niet). Met wifi, dus we gaan morgen kijken of we de blog op het web kunnen zetten. Nog geen foto's van Alex gemaakt.
Tot de volgende keer. Doei!

Posted by Jan-en-Anneke 01:17 Archived in Egypt

Table of contents

Comments

Prachtige foto's hoor!!
Fijn, dat alles goed met jullie is!
Groetjes
Co & Marjo

by hopmanco

Ha die Anneke & Jan,
Zo dat is weer geen kattenpis wat jullie zoal meemaken. Egypte is dus nogal een land van zeer grote tegenstellingen: een onuitputtelijke (reeks van beelden van) historie en een bevolking van nu die nou ja nogal opdringerig, luidruchtig en wat al niet meer is. Fantastische plaatjes zeg. Maar we zijn blij te horen dat jullie het goede advies hebben gekregen om niet door de Sinaï te reizen en nu gezond en wel in Alexandrië zitten. Wel, Europa komt weer in zicht en daar gaat het leven nog steeds zijn gangetje, althans hier in Holland, Kwart procentje meer voor die, half procentje minder voor die, dat is het wel zo`n beetje. Winter in aantocht, dus wij halen volgende week ons bootje uit het water. Ons nieuwe appartement is nu wind en waterdicht (dakpannen er op) en nu maar afbouwen. Oplevering in maart 2014 voorzien, dus nu langzaam aan hier troep" opruimen. Gaan jullie allemaal meemaken. We zijn benieuwd naar jullie persoonlijke verhalen bij alles. Nou, succes met de laatste etappe, goede reis en tot ziens.
Groeten Anneke en Guus

by GuustAnneke

This blog requires you to be a logged in member of Travellerspoint to place comments.

Enter your Travellerspoint login details below

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.